TIPS! Trykk på bildet og du får se det i større format

# ABC - J for jakthunder #

Nå er det tid for J Petunias ABC i ord og bilder. Var ikke med på I'n på grunn av travelhet, men i dag tar jeg meg tid til å bli med på J. Kommer ikke må noen J'plasser i mitt kjære Vesterålen... Derfor blir det jakthunder.

Vi har 3 jakthunder i slekta og alle 3 er jeg utrolig glad i. Vi har Lyra, eneste jenta, er elghund. Bilbo er Engelsk setter og minstemann, Potter, som er av rasen Petit basset. Alle tre er helskjønne hunder som man bare må bli glad i. Lyra er rolig og kjælen. Bilbo er vimsette og kjælen. For Bilbo er du meget interessant helt til en fugl eller katt dukker opp. Potter er en liten matgal bølle(finner på mye tull, men er valp ;) ) som er helskjønn og veldig kjælen. Lyra og Bilbo har hørt mange av mine hemmeligheter og sorger. De er begge gode lyttere. Fetteren min(eieren) sier til vennene sine at jeg og Bilbo er kjærester og at Bilbo elsker meg :) hehe :) Vi(jeg og Bilbo) er gode venner og han er glad i meg. Det er gjensidig :) Har vist godt lag med både barn og dyr :) Er god egenskap det. Bilbo er "storebroren" til Potter og Potter kapret hjerte mitt ved første møte. Det var kjærlighet ved første blikk.

Her kommer bilder av de og info om rasen deres. Andres J bidrag finner du her. Flere bilder av disse tre søte firbeinte finner du ved å trykke på bildene;) Legg merke til at Bilbo har pyntet seg, med min kusines smykke. Bildene er fra dagen vi tok kjærlighetsbildene.
Fin fredag alle sammen!


Fra Dyr bilder 2009

Først ut er Lyra, som jeg nevnte, er elghund. Mer korrekt Norsk Elghund Grå. Den grå elghunden er en typisk spisshund, med tett kort kropp, kvadratisk bygning og god reisning. Full av kraft og stolthet. Mørke trygge øyner, opprettstående spisse ører. Halen bæres stramt opprullet over ryggens midtlinje. tett, rikt men ikke strittende hårlag. Har vært brukt i nær sagt all slags storviltjakt gjennom tidene. I følge gamle myter var hunden stri, også mot folk, om den var en riktig god elghund. Dette er selvsagt gammel overtro!

Dagens elghunder har et meget godt gemytt, er hengiven overfor sin eier, og er en meget trivelig familiehund. Den liker å ha en "sterk" leder, og setter stor pris på mye mosjon. Den er lett å dressere, og en hund med bra apelldressur er som kjent mye lettere å ta med seg overalt enn en hund uten dressur. Den er systematisk avlet frem som jakthund, og en elghund som ikke brukes til jakt blir vel ikke den lykkeligste hunden!(hentet her)
Fra Dyr bilder 2009

Så er det Bilbo sin tur. Han er Engelsk setter. Å se han sette fart(løpe fort) er et vakert syn. Eleganse! Her kommer litt om rasen. Den engelske setteren kan vi spore allerde tilbake til starten av 1700-tallet. Da startet de avl på hunder som hadde denne unike egenskapen til å "sette" fugl, som på norsk vil bli noe som å få fuglen til å ligge i ro. Derav navnet setter. På starten av 1800-tallet var det en mann ved navnet Lavreck som arvet en pen sum penger. Han var da 18 år gammel og svært interessert i hunder og jakt. Han viet hele sitt liv til oppdrett av engelsk setter og avlet fram en masse gode hunder som har preget rasestandarden i senere år.

Engelsk Setteren er enda i dag den mest tallrike fuglehundrasen i Norge, med ca 1200 valper i året. Engelsk setteren er nok den mest "safe" førstegangshunden dersom du vil ha en jakthund. Det har svært godt gemytt, er forholdsvis lett å dressere, har et sterkt standinstinkt og har et godt søk.(hentet her)
Fra Dyr bilder 2009

Og så er det minstemann, Potter, sin tur som er Petit basset. Stammer fra provinsen Vendée på den franske vestkysten Man antar at den store Grand griffon vendéen er stamfaren og en mutasjon skapte den lille(petit) typen. Den var nær utdødd etter den franske revolusjon, men ivrige oppdrettere reddet rasen. Rasene petit basset og grand basset ble i 1950 delt, etter å ha kunnet være fra samme kull til den tid.

En livlig, modig og lærevillig hund. Energisk og ivrig når den får bruke sine instinkter. Trives også best når den den får utløp for disse. En langsomtjagende hund som raskt ble meget populær til rådyrjakt. Har evnen til raskt å legge av og vende tilbake dersom det drar langt ut. Har et meget rungende losmål.(hentet her)

34 kommentarer:

Dagrun sa...

Å så fine hunder (og flotte bilder av dem!)

Rune Eide sa...

Jeg regner med at tre så flotte jakthunder holder seg selv i kosten :-)

Anonym sa...

Dette var intressant - lurer på om jeg skal kjøpe hund, skjønner du - og leser masse om hunder for tiden. Takk for opplysningene om disse skjønne skapningene - ha ei fin helg!

Rimkogeren sa...

Men vores Frederik, samojede + golden retriever er nu den sødeste, for han er vores vovse!

Anne sa...

Nei her har du jammen flere godt eksempler på rasen ja :-) skulle gjerne ha lånt en av dem jeg da som er så på jakt etter et gevir..., og ennå har jeg jo ikke funnet en jeger en gang :-)))

Men en ting er i alle fall sikkert. Har vi vært mer hjemme i dette hus vært så skulle vi ha hatt hund ja. Oppvokst med hund jeg og det er jo som kjent menneskets beste venn, ikke sant. En golden retriver var det og jammen fikk han servert mang en ulykkelig kjærlighetshistorie oppigjennom ungdoms tiden.

Ha en flott fredag kveld snuppa.

Petunia sa...

Nydelige bilder av nydelige hunder:) Vi har bare Jølle nå, en herlig gatemiks. Men vi vurderer å få en hund til. Er på jakt etter en...

Gry sa...

Jeg skjønner godt du er glad i slike flotte hunder! Stiling hund med perlekjede! Men jeg antar det er til ære for fotografen?

Inger sa...

For noen nydelige bilder av tre herlige hunder! Vi ønsker oss hund vi også, men foreløpig passer det ikke.

Ha en flott helg!

elle-melle sa...

For noen flotte bilder du har tatt av hundene.
Jeg skjønner godt du er glad i dem!
Ekte jegere!

Beate sa...

Utrolig flotte bilder av hundene! Jeg er ikke noen hundejente, men smelter jo litt når jeg ser disse bildene.

Charlotte - FO² sa...

Vakre bilder! De var kjempe klare å fine :) Kjempe bra bidrag :)

Når du tar HDR bilder tar du gjerne 3-bilder av gangen, ett som er undereksponert, ett mellomeksponert, og ett som er overeksponert. Så kan du enten i PS eller Photomatix slå disse bildene sammen til ett bilde. Da hentes det beste ut fra hvert bilde. Man må bruke stativ. Sett kamera ditt på AV og still inn aeb på 2, 0 og -2. Still inn på timer og knips i vei :)

Hjalp dette litt. Søk på HDR på nettet og du finner masse forklaringer.

Tove E sa...

Flott bidrag til J.
Fine bilder og hunder:0)

Malys krok sa...

Å så gode hjertevenner du viser! Flote hunder og fin informasjon om dem. Supert J-bidrag!
Takk for kommentar! Jeg har vært ute i godværet, derfor sent svar. God helg. Hilsen Margit.

TorAa sa...

Imponerende fotografier og fin tekst

Anonym sa...

Et flott og gjennomarbeidet innlegg du gir oss her.. og for noen deilige firbente venner du har!!

Hobbygåsa sa...

Så flotte hunder! Nydelige bilder du har. Jeg liker best hunder med masse pels jeg, og den nederste er jo bare så herlig! Ha en fin helg!

JULIEK sa...

Nydelige hunder : )

Olga T sa...

Härliga foton på dina jakthundar!! Riktigt snygga! Bra J - val.
Hund kallas ibland jycke på svenska.

Wenche sa...

Det var nokre utruleg herlege firbeinte vennar du har:) Dei er heilt skjønne. Har veldig lyst på hund, men har funne ut at no er det ikkje rette tidspunktet, så må nok vente litt til og vere fornøgd med pusen min:)

ASSA sa...

Flott bidrag!
Nydelige bilder av jakthundene.

Ha ei god helg!

Vestlandsjenta! sa...

Ja, skjønner godt at du liker de hundene! Spesielt Potter var jo virkelig søt da!! Han likte j eg best!! Flott innlegg!

Ha en strålende helg!

AnnetteK sa...

Flott innlegg.

God helg!

Anonym sa...

Skønne fotos af dine 4-potede venner :o)

Miriam Elisabeth ツ sa...

Dagrun: Takk :) Ja, de er fine vofser :)

RuneE: Kanskje det :)

Randi: Vær så god :) Potter, Petit Basset, er flott familiehund og, men skal man ha en av disse tre rasene burde man drive med jakt. Jakthunder er både jakthund og familiehund ;) Lykke til med valget :)

Rimskogen: Hunden din er sikkert skjønn og ;)

Anne: hehe, alle tre er gode jakthunder, men de er ikke mine, så kan ikke låne de vekk ;) Låner de av og til selv i form av å passe de ;) Ja, hunder og katter får høre våre dype hemmeligheter og sorger ;) Ha en fin helg snuppa :)

Petunia: Takk :) Lykke til med jakta etter hund :)

Tunes Photo: Ja, han er fin med smykke :) Så klart til ære for fotografen ;)

Marihøna: Takk! Ha en flott helg du og :)

Juni: Tusen takk! :)

Beate: Tusen takk! Så bra at du smelter :) hehe

Charlotte: Tusen tusen takk! :) Skjønte bare litt av HDR forklaringen. Jeg har ikke PS eller Photomatix, så....

Tove: Tusen takk :)

Margit: Takk :) Ha en fin helg :)

TorAa: Takk! :)

Fotoboksen: Takk :) De er deilige ja :)

Hobbygåsa: Tusen takk :) Potter er en hjertesmelter ;)

Julie K Ja, de er nydelige :)

Gärdsmygen: Tusen takk :)

Wenche: Takk :) Ja, de er nydelige :) En pus er like bra som en hund ;)

ASSA: Tusen takk :) God helg!

The single girl: Takk! :) Ja, Potter er en hjertesmelter :) God helg til deg og :)

AnetteK: Takk :) God helg :)

anjoe playhouse: Takk :)

minon sa...

Veldig fine hunder og noen virkelig flotte bilder!! Dette kan du!

Ønsker deg en flott helg videre!

Mariann S sa...

Nydelige hunder, og flotte bilder av dei :)

VELKOMMEN sa...

Så flotte hunder og bilder av hundene. Hunder er hyggelige dyr.
Vi har også en jakthund, men det er ikke den grå norske elghunden, vi har en svensk hvit elghund - ser litt ut som buhund. :0) (0:

Miriam Elisabeth ツ sa...

Tusen takk Mariann S og Grethe :)

LiBeReJo sa...

vakre bilder:D å så utrolig kult bilde av Bilbo m smykke;P
åsså lille søte potter da:)
fint d tå lyra å:) va d hund t dæm vi va t på bursdag?

Miriam Elisabeth ツ sa...

Takker :) Sexye Bilbo med smykke ;P Jepp, Rut er eier'n til Lyra ;)

Hansemannen din sa...

De er så helskjønne =D Og du er SÅ flink!!

Miriam Elisabeth ツ sa...

Takk Hans :)

Evami sa...

SÅ flotte hunder dere har,og så spesielt at de er av 3 forskjellige raser.. Brukes på forskjellig typer jakt da vil jeg tro!
Min kjære kunne trengt en hund når han jakter,kanskje det hadde blitt et dyr eller to på oss også,tihi...

Nyedlige bilder:) Ha ei fin uke:) Klem Eva

Miriam Elisabeth ツ sa...

Takk :) De er ikke mine, men de er flotte ja :) Selv har jeg bare katt ;) Men en gang skal jeg ha begge deler :)